Učenici kažu da je važno uvesti financijsku pismenost u škole, evo zašto

Zanimljivo i potrebno za svakodnevni život i financijsku budućnost, treba biti obavezan predmet u svim školama, kažu učenici Hotelijersko-turističke škole Zagreb koji pohađaju fakultativni predmet Financijska pismenost.

Hotelijersko-turistička škola Zagreb partner je projekta financijske pismenosti koji Štedopis provodi u Zagrebu i još dvije županije uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja.

No, još od školske godine 2017./2018. učenici trećeg razreda Hotelijersko-turističke škole slušaju Financijsku pismenost kao fakultativni predmet, prema kurikulu udžbenika Štedopisa „Moj novac, moja budućnost.“ Zasluga je to profesorice matematike i statistike Martine Primorac Krmpotić (koja je jedna od recenzentica udžbenika) i ravnateljice Marije Rašan Križanec koje su prepoznale važnost financijskog opismenjavanja učenika. „Učenici su svakodnevno zatrpani financijskim informacijama, ali ne znaju razlučiti istinito od neistinitog te im ovaj predmet u tome pomaže“, rekla je profesorica Martine Primorac Krmpotić dodavši i kako puno više učenika želi slušati predmet nego što ima mjesta.

Učenici su prepoznali vrijednosti nastavnog sadržaja, a vole i izvannastavne aktivnosti poput posjeta financijskim institucijama (Zagrebačkoj burzi, Hrvatskoj narodnoj banci) te odlazaka na razna financijska događanja (debate i  okrugli stolovi o financijskoj pismenosti) na koje ih vodi njihova profesorica Martina Primorac Krmpotić.

Tako je u školskoj godini 2018./2019. i druga generacija učenika upisala fakultativni predmet,  a svi su učenici dobili 2. izdanje besplatnog udžbenika „Moj novac, moja budućnost.“

Što učenici očekuju od predmeta Financijska pismenost, koje im je poglavlje u udžbeniku najzanimljivije i zašto, te što su novo i korisno naučili na fakultativnoj nastavi, odgovorili su nam sami.

 

Financijsko ponašanje i debitne kartice

 

„Na ovaj sam  se predmet odlučila jer je zvučalo kao nešto iz čega mogu naučiti neke korisne stvari za svoj budući život. Na početku sam mislila kako ćemo učiti samo o štednji i pravilnoj potrošnji, no ugodno sam se iznenadila. Predmet mi se jako sviđa, zanimljiv je i koristan, a atmosfera na satu je opuštena, što je meni također jako važno jer smatram da se time svi ugodnije osjećaju. Jedno od najzanimljivijih poglavlja udžbenika do sada mi je “Financijsko ponašanje” (želje i potrebe, kontrola i sl.). Počela sam više razmišljati o važnosti odgovornog trošenja novca.“ (Ana Vukadinović, 3.c)

„S obzirom da sam tek nedavno dobila debitnu karticu, najzanimljivija i najkorisnija lekcija bila mi je ona o platnim karticama, koja je razlika između debitne i kreditne kartice, što je dopušteni minus na tekućem računu i kako se odgovorno koristiti karticama. Naučila sam i mnoge ostale stvari na koje do sada nisam obraćala pozornost.“ (Lara Kobešćak, 3.a)

„Sve što sam naučila na nastavi Financijske pismenosti koristit ću u svakodnevnom životu. Ovaj predmet mi je vrlo koristan i drago mi je što sam se upisala.“ (Mia Šarić, 3.f)

 

Potrošačka prava i odgovornosti

 

„Upisala sam predmet financijska pismenost kako bih naučila ispravno upravljati novcem za svoju financijsku sigurnost u budućnosti. Sviđa mi se što nastava nije samo obrada lekcija već je uključeno i gledanje filmova s povezanom temom te izvanškolske aktivnosti, poput posjeta financijskim institucijama. Najzanimljivija lekcija mi je bila “Potrošačka prava i odgovornost”. Ta me je lekcija naučila kako pravilno napisati prigovor, što mi je nedavno bilo potrebno. Žao mi je što je financijska pismenost fakultativni predmet jer smatram da bi to svima koristilo.“ (Mateja Filipović, 3.f)

„Očekujem naučiti štedjeti, bolje raspolagati svojim novcem i kako ga jednog dana pametno uložiti. Najzanimljivije mi je bilo upoznati se s potrošačkim pravima i odgovornostima, a naučila sam i kako napisati prigovor. Smatram da je ovaj predmet vrlo koristan za moj budući život i financijsku stabilnost.“ (Leonarda Medved, 3.f)

„Sve su mi lekcije podjednako zanimljive, ali izdvojila bih „Upoznajte vlastita potrošačka prava i obveze“ jer mislim da to malo mladih zna i da bi se trebali više o tome educirati.“ (Angela Lešić, 3.a)

„Naučila sam koliko je važno biti odgovoran potrošač, zadovoljna sam predmetom i nadam se da ćemo naučiti još puno važnih i potrebnih stvari.“ (Jelena Kljajić, 3.a)

 

Inflacija i marketinški trikovi

 

„Meni je najzanimljivije poglavlje udžbenika inflacija. Inflacija me zanima zato što čujem taj pojam često u okruženju i na televiziji i htio sam razumjeti što je to. Naučio sam i kako odgovornije koristiti džeparac. U samo pola godine sam shvatio mnogo stvari koje do tada nisam razumio u vezi svijeta financija.“ (Jan Glavaš, 3.f)

„Očekivala sam praktične informacije o korištenju novca, kreditnim karticama, kreditima, štednji i svemu onome što će me dočekati kad počnem samostalno zarađivati. Naučila sam kako odnos ponude i potražnje na tržištu djeluje na moje financije. Najviše mi se svidio dio o marketingu koji mi je objasnio utjecaj oglasa zbog kojih kupujemo impulzivno i nepotrebno. Mislim da bi Financijska pismenost trebao biti obavezan predmet za sve srednjoškolce.“ (Petra Selnik 3.)

„Predmet mi je jako zanimljiv i nadam se da će biti mogućnost da ga i sljedeće godine upišem. Najzanimljivije poglavlje u udžbeniku  bilo mi je o marketingu, promociji i oglašavanju jer sam naučio kako se formira cijena proizvoda, koji se sve marketinški trikovi koriste pri oglašavanju i promoviranju nekog proizvoda zbog čega sam postao svjesniji kada vidim neke oglase. Također sam naučio koje sve kartice postoje i kako ih možemo koristiti. Posebno zanimljivo mi je bilo kad smo morali sami posjetiti banke i izraditi plakate. Jako sam zadovoljan ovim predmetom.“  (Bruno Bakarić, 3.a)

 

Online plaćanja

 

„Očekujem da ću naučiti kako pravilno upravljati svojim novcem, nešto o kreditima i kamatama, porezima te kako mogu uštedjeti. novac. Dva najzanimljivija poglavlja do sada su mi “Potrošačka prava” i “Načini plaćanja” iz kojih sam naučila koja su moja potrošačka prava, kako se zaštititi od prijevara te kako pravilno napisati prigovor. Ovaj predmet mi je vrlo zanimljivim te smatram da će mi biti koristan u budućnosti.“ (Ema Žolnai, 3.f)

 

Postala sam financijski informiranija

 

„Od financijske pismenosti očekivala sam da će me osvijestiti kao potrošača i pomoći mi u budućnosti oko mojih osobnih financija. Upravo tako je i bilo, postala sam financijski informiranija. Naizgled komplicirano gradivo uspjeli smo na jednostavan i zabavan način obraditi – što nisam očekivala. Bilo mi je super to što smo mi, učenici, izrađivali prezentacije i plakate i jedni ih drugima prezentirali. Najviše mi se svidjelo poglavlje udžbeniku o ponašanju pri kupnji na internetu i na što trebamo paziti,  dok je jedna od najkorisnijih stvari koje sam naučila da se treba vrlo dobro informirati o svim uvjetima kredita prije potpisivanja   ugovora u banci.“ (Marija Kralj, 3.b)

 

Zanimljiv i koristan predmet, trebao bi biti obvezan u svim školama

 

„Ovaj predmet smatram jako zanimljivim i krajnje korisnim za budućnost. Financijska pismenost nije dovoljno zastupljena u školama i mislim da bi trebao biti obavezan predmet.“ (Lucija Majstorović, 3.f)

Smatram da nam je sve što učimo i što ćemo učiti  jako korisno u životu i da bi se Financijska pismenost trebala uvesti kao redovni predmet u srednjim školama.“ (Danijela Sakač, 3.a)

 

Učenici u posjetu Hrvatskoj narodnoj banci, 2019.

Učenici u posjetu Hrvatskoj narodnoj banci, 2019.

 

Okrugli stol "Mladi i novact" u redakciji 24 sata 2018. : prof. Martina Primorac Krmpotić (prva lijevo) i učenica Hana Hamza, 3.c (zadnja desno) Foto: Danijel Berković/PIXSELL

Okrugli stol “Mladi i novact” u redakciji 24 sata 2018. : prof. Martina Primorac Krmpotić (prva lijevo) i učenica Hana Hamza, 3.c (zadnja desno)
Foto: Danijel Berković/PIXSELL

 

Učenici u posjetu Zagrebačkoj burzi, svibanj 2018.

Učenici u posjetu Zagrebačkoj burzi, svibanj 2018.