Andrea Razum asistentica je na na Katedri za marketing Ekonomskog fakulteta u Zagrebu i za www.stedopis.hr piše o zamkama neplanirane potrošnje.
Svi mi ponekad kupujemo nešto što uopće nismo planirali, jer smo dobili nagli
poticaj, impuls da kupimo proizvod na licu mjesta vidjevši ga u izlogu, izloženog na
policama, osjetivši njegov miris.
Impulzivna kupnja je svaka neplanirana kupnja bez prethodno formiranog stava ili
razmišljanja o mogućim posljedicama kupnje na vaš novčanik.
Okruženje velikih trgovačkih centara dodatno potiče impulzivnu kupnju, naročito u blagdansko vrijeme i vrijeme sezonskih rasprodaja. Tada
lako gubimo kontrolu nad vlastitim mislima i stvarnim potrebama pa odlučujemo
kupiti super povoljan i prijeko potreban jastuk, keramičku žirafu, set svijeća, šest
čaša, ručnike … No što vam od svega toga uistinu treba? Ako je nešto pristupačno i
dostupno ne znači da vam je i neophodno!
Postoje mnogi načini izbjegavanja impulzivne kupovine, evo ih nekoliko.
◦ Planirajte kupovinu – izrada liste nije jedini preduvjet za izbjegavanje
impulzivnih odluka već se toga popisa valja i držati.
◦ Odredite „vremenski rok za razmišljanje” – neko vrijeme razmišljajte je li vam
nešto uistinu potrebno. Je li protek vremena utjecao na vašu želju i motivaciju
za kupovinu?
◦ Pričekajte pad cijena – većina tehnoloških gadgeta i dostignuća najskuplja je
odmah nakon prezentacije. Mudro je pričekati da im cijena padne.
◦ Napravite popis proizvoda koje ste kupili potpuno nepotrebno – svi smo nekad
kupili nešto što nikada nismo koristili i trebamo učiti na vlastitim greškama.
Popis proizvoda koje smo nepotrebno kupili podsjetit će nas da ubuduće novac
ne trošimo uzalud.
◦ Pripazite pri internetskoj kupovini – kupovina preko interneta znatno je
povećala impulzivno donošenje odluka, jer sugeriranje povezanih proizvoda u
internetskim trgovinama potiče neplanirano kupovanje ili daje naslutiti da će
nečega uskoro “nestati”, pa time iskrivljuje proces donošenja odluka.
◦ Odlazite rjeđe u kupovinu – učestalije odlaženje u kupovinu značajno utječe na
impulzivno donošenje odluka.
◦ Postavljajte pitanja – preispitivanje u trenutku donošenja odluke pozitivno
utječe na kvalitetu same odluke. Hoće li nam kupovina značajno povećati
kvalitetu života? Hoćemo li se nakon kupovine bolje osjećati? Utječe li odluka
na ostvarenje nekog od naših ciljeva? Budite iskreni u odgovorima!