Mladi u Hrvatskoj žele učiti o novcu, kritički promišljati, razgovarati o temama koje ih zanimaju, istraživati ih i analizirali, zaključak je završne konferencije projekta jačanja građanskih kompetencija mladih "Građani za 5!"
Financijska pismenost među mladima u Hrvatskoj je prilično niska, no oni žele raditi na njoj, zaključak je završne konferecije projekta Građani za 5!, financiranog iz Fonda za aktivno građanstvo, sredstvima Islanda, Lihtenštajna i Norveške u okviru EGP grantova na kojem je predstavljeno i istraživanje o stavovima prema financijskoj pismenosti mladih.
Edukacijom nastavnika do sustavne financijske edukacije u školama
„Financijska pismenost, kao dio šireg skupa građanskih kompetencija, važna je tema, posebice u zahtjevnom vremenu u kojem živimo. Financijski pismeni građani donose dobre financije odluke, što se pozitivno odražava na njih kao pojedince, njihove obitelji, njihove šire zajednice te društvo u cjelini. No, iako se u javnosti često naglašava važnost financijske pismenosti, osobito kad su djeca i mladi u pitanju, nedostaje sustavne edukacije za podizanje razine financijske pismenosti građana svih dobi”, istaknula je dr. sc. Ana Skledar Matijević iz Instituta za razvoj obrazovanja. Ona je u suradnji s Arijanom Akmadžom napisala e-publikaciju o istraživanju o stavovima učeničke populacije o financijskoj pismenosti Financijska pismenost za 5.
„Financijska pismenost uključuje znanja, vještine i stavove potrebne za donošenje ispravnih odluka o vlastitom novcu i u tom smislu teško možemo zamisliti da danas netko može kvalitetno živjeti ako ne zna raspolagati novcem i ne razumije financijske proizvode. S druge strane, odgovorni i savjesni mladi koji znaju upravljati svojim novcem, cilj su svakog društva te se Štedopis zalaže za uvođenje financijske pismenosti kao izbornog predmeta u školama za što su ključni financijski kompetentni nastavnici. Stoga Štedopis, osim kreiranja besplatnih obrazovnih materijala i radionica za učenike, provodi i obuku za nastavnike koji prenose znanje svojim učenicima. Tako stvaramo mrežu trenera financijske pismenosti kako bi se ona jednoga dana mogla provoditi u svim osnovnim i srednjim školama u Hrvatskoj”, izjavila je Marina Ralašić, predsjednica Štedopisa, Instituta za financijsko obrazovanje.
Obrazovni materijali i udžbenik nastavnicima je na raspolaganju
U okviru projekta Građani za 5! razvijeni su resursi za sustavno obrađivanje teme financijske pismenosti s učenicima od 5. do 8. razreda osnovne škole te srednjoškolcima. Razvijen je program za jačanje kompetencija nastavnika za izvođenje radionica o financijskoj pismenosti, objavljen je udžbenik Novac i ja za učenike od 5. do 8. razreda osnovne škole i sastavljeni su nastavni materijali za provođenje radionica u osnovnim i srednjim školama.
Cilj projekta Građani za 5! je ojačati demokratsku kulturu, građansku svijest i građanski angažman mladih kroz razvoj i provedbu programa građanskog obrazovanja u tri područja: ekonomska, financijska i medijska pismenost, osobni i socijalni razvoj te održivi razvoj.
Učenici iz nekoliko škola naučili su kako debatirati.
„Debata je aktivnost koju je nemoguće provesti bez kritičkog promišljanja, vještine koja je osnova za samostalno i aktivno funkcioniranje u društvu. U debatnim su aktivnostima u sklopu ovog projekta sudjelovali učenici iz Siska, Požege i Slavonskog Broda. Kritički su promišljali, razgovarali o temama koje ih zanimaju, istraživali ih i analizirali. Završne debate bile su im prilika za sistematizaciju tog procesa, predstavljanje argumenata i javni govor“, rekla je Darija Jeger iz Hrvatskog debatnog društva.
Institutu za razvoj obrazovanja partneri na projektu su Štedopis, Hrvatsko debatno društvo, udruga Humanum i Norsensus Mediaforum iz Norveške.
Poveznice:
Udžbenik Novac i ja: https://www.gradaniza5.com.hr/#eudbenik
Istraživanje Financijska pismenost za 5: https://www.gradaniza5.com.hr/istrazivanje-financijska-pismenost-za-5/