Nema ništa loše prepustiti se blagdanskom ozračju i raspoloženju! Ali trgovci su se dobro pripremili za svoj dio od 13,5 milijardi kuna koliko će građani potrošiti i ove godine. Ako dok kupujete imate na umu njihove marketinške tehnike, nećete imati grižnju savjesti da ste (i ovih blagdana) potrošili više nego ste planirali.
Blagdansko ozračje trgovačkih centara smišljeno je s ciljem da u njima potrošimo mnogo više nego smo planirali. Sve te božićne crveno-zelene dekoracije, blagdanske pjesme, mirisi cimeta, bora i muškatnih oraščića, kao da sami od sebe izvlače novce iz našeg novčanika pa se teško obuzdati i držati unaprijed određenog budžeta. I odjednom kupujemo nešto što uopće nismo planirali – zbog blagdana.
Blagdanska potrošnja u 2019. iznosit će 15,3 milijardi kuna, procjenjuje Hrvatska gospodarska komora što je 500 milijuna više nego lani. To je ogroman novac pa se trgovci trude da kupite i više nego ste planirali – nekad su vas mamili s natpisima „ Platiš 1, dobiješ 2“, a danas već s „Platiš 2, dobiješ 3“.
Uz multisenzorni, sveosjetilni marketing kojim se stimuliraju više ili sva osjetila potrošača i marketing nostalgije zaista se teško oduprijeti groznici blagdanske potrošnje.
To je zato što smo mi emotivni potrošači. Ako nam proizvod budi ugodne osjećaje i sretna sjećanja na djetinjstvo, velika je vjerojatnost da ćemo ga kupiti. I potrošiti više novaca nego smo planirali.
Takav marketing nije loš, ali je dobro da potrošači osvijeste sljedeće marketinške tehnike.
Obojite svoj svijet
Tijekom božićnih i novogodišnjih blagdana nemoguće je izbjeći crveno zelene dekoracije. Neke boje, međutim, imaju veliki utjecaj na to kako potrošači doživljavaju određeni proizvod i na kupnju. Crvena boja, primjerice, označava hitnost i namijenjena je impulzivnim potrošačima. Plava i zelena su mirne boje koje privlače pažljive i oprezne potrošače. Sljedeći put kad ugledate crveni natpis za rasprodaju, zaustavite se i razmislite trebate li zaista taj proizvod, ili kupujete impulzivno.
Čujete li i vi ono što i svi
Muzika utječe na naše raspoloženje i percepciju vremena. Istraživanja su pokazala da polagana muzika produžuje vrijeme boravka u trgovini i time se povećava mogućnost da potrošimo više novaca.
Klasična glazba, primjerice, pomoći će u prodaji vina, svečanih haljina ili svilenog donjeg rublja, a popularna glazba u prodaji sportske odjeće i obuće. Vedre pjesme bržega ritma, koje uglavnom čujemo za vrijeme rasprodaja, povećavaju uzbuđenje i ohrabruju na potrošnju. Božićni klasici čine nas nostalgičnima pa potrošimo novac na stvari koje nismo uopće planirali.
Nos prepoznaje poziv
Mirisi najviše utječu na emocije i sjećanja, a dokazano je da za odluku o kupnji trebamo samo 2 i pol sekunde. Miris je u tome presudan jer je njegov učinak trenutan. Trgovci to jako dobro znaju te povezuju mirise sa svojim proizvodima, da bi više prodali.
Zato u vrijeme božićnih blagdana trgovine mirišu po cimetu ili vaniliji, jer ti mirisi podsjećaju kupce da trebaju kupiti poklone za najmilije.
A možete i dodirnuti
Istraživanja su pokazala da potrošači mogu razviti osjećaj posjedovanja i prije nego su kupili proizvod – ako ga dodirnu ili prime u ruke. Ako možete dodirnuti srebrni laptop, prijeći dlanom preko mekane deke ili svilene košulje, vjerojatnije je da ćete ih i kupiti.
Daleko od očiju, daleko od srca
Vid je najzavodljiviji osjet koji dominira nad ostalima te ima najveću moć uvjeravanja. Jeste li ikada razmislili zašto se sitnice koje ne trebate, poput čokoladica, žvakaćih i sl. nalaze baš prije blagajne? Njihova je cijena mala, pa pomislite kako možete potrošiti još tih dvije i četiri kune. Ali pazite. To je posljednji pokušaj trgovca da potrošite još samo malo više novca prije nego izađete iz trgovine.
Nema ništa loše prepustiti se blagdanskom ozračju i raspoloženju! Ali zapamtite da se trgovci pažljivo pripremaju za svoj dio od 12,5 milijardi kuna koliko će građani potrošiti i ove godine. Ako dok kupujete imate na umu njihove marketinške tehnike, nećete imate grižnju savjesti da ste (i ovih blagdana) potrošili više nego se planirali.