Financijska pismenost je važna za poduzetništvo i zapošljivost mladih

Postoji veliki jaz između financijskih znanja i vještina mladih i onih koje poslodavci trebaju, pokazalo je najnovije istraživanje JA Europe i Visa Europe o financijskom obrazovanju mladih u Europi.

Financijsko planiranje i budžetiranje najvažnija su financijska znanja i vještine potrebne mladima prije njihova zaposlenja ili pokretanja vlastitog posla, zaključak je najnovijeg europskog istraživanja o financijskom obazovanju JA Europe i Vise Europe.

Cilj istraživanja u kojem je sudjelovalo 500 ispitanika iz poslovnih zajednica diljem Europe bio je utvrditi koje su financijske vještine i kompetencije mladih potrebne poslovnoj zajednici 21. stoljeća, neovisno o tome pokreću li mladi vlastiti posao ili će se zaposliti u nekom poduzeću.

 

Što se traži od budućih poduzetnika i zaposlenika?

Glavni nalaz istraživanja je da postoji veliki jaz između financijskih znanja i vještina (što se zove financijska pismenost) koje mladi imaju i onih koje poslodavci trebaju. Osim finacijskog planiranja i budžetiranja, budući zaposlenici i poduzetnici moraju imati i druge financijske i poduzetničke vještine, od kojih su za zaposlenike naročito važni analitika i matematika, a za buduće poduzetnike poslovna administracija i upravljanje.

Istraživanje donosi i prikaz 5 dobrih praksi financijskog obrazovanje u Poljskoj, Rumunjskoj, Španjolskoj, UK i Turskoj. Osim problema nezaposlenost mladih u Europi, postoji i problem njihove zapošljivosti. Dok se zaposlenost odnosi na započinjanje radnog odnosa, zapošljivost se definira kao set dostignuća – znanja, vještina i stavova koje čine da se pojedinac lakše zaposli i da bude uspješan u tom poslu.

U eri digitalnog i virtualnog novca ranjivost je mladih sve veća te lako upadnu u zamku kompleksnosti financijskih pitanja bez da imaju osnovna znanja i vještine  upravljanja novcem. Bez obzira na zemljopisni položaj i razvijenost gospodarstva, financijsko planiranje i budžetiranje, financijsko računovodstvo, kao i tzv. meke vještine potrebne su svim mladima koji tek počinju ili su već počeli svoj radni vijek.

 

Uloga poslovne zajednice

Poslovni lideri moraju se više uključiti u financijsku edukaciju – ne samo zato jer su financijski pismeniji mladi ljudi atraktivniji za poslodavce, nego i zato jer je važno naučiti mlade kako donositi financijske odluke koje će im poboljšati život, poruka je istraživanja. Stoga se poslovna i financijska zajednica ne mogu osloniti samo na škole, već se moraju graditi djelotvorna partnerstva s edukatorima.

 

Na koji način prenijeti financijsko obrazovanje?

Većina ispitanika (88% ) smatra da je kombinacija javne i privatne inicijative najbolji način da se poboljša financijsko obrazovanje mladih, a velika većina (92%) smatra da škole moraju biti uključene u jačanje financijskog obrazovanja, zatim slijede roditelji (65% ispitanika) i privatni sektor (49% ispitanika), dok nevladine organizacije najbolje povezuju privatni sektor i škole/edukatore kroz partnerstva i svoju mrežu volontiranja.