Mladi najbolje znali kako se zaštititi u online kupnji,a zanima ih ulaganje, porezi te utjecaj marketinga na potrošnju.
Edukativni nagradni natječaj “Online plaćanja” u organizaciji Štedopisa i uz potporu Hrvatske udruge banaka završilo je 2240 mladih u dobi od 16 do 24 godine iz cijele Hrvatske.
Nagradni natječaj trajao je tri tjedna, od 5. do 26. ožujka 2017. u mjesecu kada se obilježava Svjetski i Europski tjedan novca.
Srednjoškolci i studenti su nakon online edukacije o odgovornoj potrošnji, internetskoj kupnji, novcu na internetu i plaćanjima putem interneta, provjerili svoje znanje kroz kviz s 10 pitanja.
Više od polovice sudionika točno je odgovorilo na svih 10, odnosno 9 pitanja, dok je 4% polaznika odgovorilo točno na 5 i manje pitanja. Najviše polaznika dolazi iz Zagreba, a program su polagale više žene nego muškarci.
Što su polaznici naučili
Na temelju točnih odgovora vidljivo je da su mladi kroz program najviše naučili kako razlikovati lažne od sigurnih stranica na internetu, kako prepoznati lažne online ponude i oglase, kako se zaštiti od prijevara i rizika pri online plaćanju te koja su njihova potrošačka prava u online trgovini.
Istovremeno, prema netočnim odgovorima, mladima su još uvijek nedovoljno jasni osnovni financijski proizvodi kao što su debitna kartica i dopušteno prekoračenje na tekućem računu. Nije im u najvećoj mjeri ni jasna razlika između potreba i mogućnosti, što je osnova za odgovorno upravljanje svojim novcem.
Primjerice, kod 59% netočnih odgovora, mladi nisu znali da se za korištenje dopuštenog prekoračenja na tekućem računu banci plaća kamata, a 37% netočnih odgovora odnosilo se na pitanje što je debitna kartica, odnosno da se novac prilikom plaćanja s debitnom karticom odmah skida s njihovog tekućeg računa. Trećina ne zna razlikovati potrebu od želje, nužnu od luksuzne potrošnje, a 30% ne zna kojoj se instituciji obratiti za zaštitu svojih potrošačkih prava (iako su bili ponuđeni i točni odgovori).
Što bi htjeli naučiti
U odgovorima na pitanje što bi još htjeli naučiti, polaznici su posebno izdvojili utjecaj oglašivačke industrije na potrošnju, mogućnosti štednje za mlade, ulaganja u dionice te da više nauče o porezima.
Podsjetimo, tijekom protekla tri tjedna svi polaznici s najviše osvojenih bodova kvalificirali su se za osvajanje dnevnih i tjednih nagrada, a ovo su neki od komentara dobitnika:
“Saznala sam da moram paziti je li stranica započinje s http ili https. Kad je u pitanju novac, htjela bih naučiti kako pravilno ulagati novac, isplati li se više ulagati u nekretnine ili kupovati dionice?“ (Dora, studentica)
„Naučila sam svoja prava u online trgovini i kako se najbolje zaštititi od mogućih rizika. Voljela bih naučiti još više o utjecaju marketinga na mlade potrošače“. (Tatjana, srednjoškolka)
„Nisam znala razliku između charge i revolving kartica, a naučila sam i kako se zaštiti od njihove zlouporabe!“ (Vlatka, studentica)
„ Shvatio sam da moram biti odgovorniji kad je potrošnja u pitanju – lova ne pada s neba, kako moja mama zna reći“ (Lovro, srednjoškolac)
Bez obzira na završetak nagradnog dijela natječaja, program i dalje ostaje dostupan na portalu Štedopisa.