Andrea Razum* savjetuje kako izbjeći zamke impulzivne kupnje i zašto u Ikei treba kupovati ili najjeftinije ili najskuplje proizvode.
Ikea je toliko prekrasna trgovina da nas čini neuračunljivima. Iako je dokazano kako samostalno sastavljanje njihovih proizvoda rađa u nama posebnu naklonost i sviđanje, vrlo često pretjerujemo s kupovinom i u domovima gomilamo proizvode koji nam uopće ne trebaju.
Nakon dolaska na „plavo-žutu“ lokaciju na rubu grada, prvo šećemo kroz razne odjeljke i očima kupujemo komade namještaja prezentirane u stvarnim dnevnim sobama, kuhinjama, kupaonicama… Promatrajući izložene stvari puni entuzijazma tražimo predmet koji će se uklopiti u naš dom, a na tom putu trpamo sitnice poput svijećnjaka i salveta u veliku žutu vrećicu zakvačenu na kolica. Na pola puta sjednemo u restoran, pojedemo meni na akciji i krećemo dalje „u boj“ na prizemlje prepuno sitnica gdje nakon značajnog vremena provedenog u muzeju dnevnih soba, dobivamo dozvolu napuniti kolica te naš život (a posebno novčanik) odjednom dobiva potpuno novi smisao.
Ako malo pogledate oko sebe u Ikei su svi beskrajno zaposleni i usredotočeni na te „za život“ ključne odabire i sve djeluje poput nekog potrošačkog zabavnog parka.
U čemu je caka?
Ovaj švedski maloprodajni lanac namještaja oblikuje svoje prodavaonice na način koji pogoduje donošenju impulzivnih odluka o kupnji, a prostorni plan njegovih trgovina podsjećaju na labirint u zemlji čudesa koji ne dopušta Alisi da pobjegne.
Osim dobrog omjera cijene i kvalitete postoji niz dobro osmišljenih trikova. Ikea vrlo vješto koristi svoje jeftine predmete koje možda prodaje čak ispod cijene kako bi ostvarila imidž „jeftinog a kvalitetnog“ ponuđača. Primjerice, cijeli obrok ćete kupiti za 20 kuna i tako imati osjećaj da ste prošli fantastično, a na blagajni ćete ostaviti pozamašnih 8.000 kuna za trosjed i druge sitnice.
Nije problem u kupovini, već u nesvjesnom nakupljanju predmeta koje nam zapravo ne trebaju. Isto tako, nema ništa loše u uživanju dekoriranja vlastitog doma, već smo u problemu kada lutamo ne znajući zašto gomilamo sitne predmete niskih cijena.
Evo nekoliko savjeta kako ćete se tome oduprijeti.
Za Ikeu ne morate odvojiti 5 sati slobodnog vremena
Ikea je pobijedila u osmišljavanju načina kako da potrošači provedu što je više moguće vremena u njihovim trgovačkim odajama. Ali ne moramo odvojiti puno sati ako sa sobom nosimo listu onoga po što smo i došli. Preskočite izložbeni dio i restoran te odmah krenite na kupovinu prateći oznake gdje možete pronaći tražene predmete. Izložbeni prostor u nama stvara atmosferu anticipacije tog sretnog trenutka kad ćemo dobiti priliku puniti košare, zbog čega ih i pretrpavamo! U Ikei također postoje teško vidljive prečice jer ih zaklanjaju lusteri, police za knjige i slični „mali“ predmeti, ali ako ih pronađemo možemo preskočiti nekoliko skupina predmeta i brže doći do samog kraja.
Izbjegavajte sve impulzivne kupovine. Nekoliko puta provjerite što vam treba i zašto mislite da vam nešto treba!
Impulzivne kupovine su one do kojih dolazi bez prethodno formiranog stava ili razmišljanja o mogućim posljedicama. Kako smo u takvim robnim kućama, kontrolu nad svojim kretanjem – a vrlo često i vlastitim mislima, potrebama i estetskim zamislima predali velikom trgovačkom bratu – vrlo često u tom psihološkom vakumu odlučujemo kupiti super povoljan i prijeko potreban jastuk, keramičku žirafu, set svijeća, otvarač za konzerve, novi set krpa, šest čaša, ručnike … No što nam od svega toga uistinu treba?
Niske cijene proizvoda kapitalnih artikala općenito su rezultat sve veće efikasnosti proizvodnje i globalnih ekonomskih kretanja. Međutim, ako je nešto pristupačno i dostupno ne znači da nam je i neophodno! Imamo tendenciju smatrati razne stvari potrebnima zato što su povoljne, zbog čega ih tako i percipiramo i onda spremimo u ostavu. Dobro razmislite trebaju li vam zaista sve te stvari!
A što ako se odlučim to kupiti, a predmet neće kasnije biti izložen?
Šetnjom kroz izložbeni prostor, a pogotovo ulaznim dijelom robne kuće, pronalazimo predmete koji nas mame (iako ih ne trebamo) i zbog prostorne dezorijentacije vrlo često ih stavljamo u žutu torbu u „strahu“ da ih kasnije nećemo pronaći. U tom trenutku sami smo sebi izdali dopuštenje za impulzivnu kupovinu! Vjerujte, uistinu nema razloga za strah da nećete pronaći artikl za koji ste im spremni pokloniti vlastiti novac!
Razmislite o cijenama dvaput.
Ikea u svom asortimanu nudi štošta, pa se tako trosjed može kupiti za 2.000 kuna, ali ima onih i za 12 tisuća. Ako nikada nismo kupovali trosjed, ideju o tome koliko bi on trebao koštati stvaramo na licu mjesta, uspoređujući dostupnu ponudu.
Može nam se nešto činiti izrazito jeftino, a zapravo i nije, jer smo cijenu tog predmeta usporedili sa najskupljim i najjeftinijim. Ne dajte da se vaše odlučivanje „usidri“ na neki od predmeta u blizini, u istoj kategoriji.
Često u ponudi jednog tipa proizvoda pronađemo tri vrlo slične inačice: najjeftiniju, srednje skupo i najskuplju. Kako ne bismo kupili najjeftinije i zbog toga najnekvalitetnije, skloni smo odabrati srednju varijantu iako ona vrlo vjerojatno nema gotovo nikakvu dodanu vrijednost u odnosu na onu najjeftiniju. Budite svjesni utjecaja alternativnih izbora na oblikovanje koji proizvod uistinu ima najbolji omjer cjene i kvalitete.
Revizija kolica prije blagajne
Kako bismo u potpunosti bili sigurni da ćemo u svoju kuću unijeti predmete koje trebamo i koji nam se sviđaju, pri samom kraju Ikea „shopping“ doživljaja bilo bi dobro pristati sa svojim kolicima u nekom mirnom kutku i revidirati odabrane proizvode. Za svaki od njih promislite je li nužan, adekvatan i cjenovno prihvatljiv.
Pokušajte svakako odlaziti s listom predmeta po koje ste došli i provjerite njihovu raspoloživost prije nego što krenete! Nemojte odlaziti u kupovinu pod stresom ili u emotivnom stanju i pod svaku cijenu plaćajte gotovinom koju ste prethodno predvidjeli za kupovinu!
Ikea stvarno jest prekrasna trgovina. I jedan od najodgovornijih sudionika tržišta. Uživajte sljedeći put u osviještenoj šetnji Ikeom, a još više u artiklima koji neće ugroziti vaš kućni budžet i koji se savršeno uklapaju u koncept vašeg doma!
*Dr.sc. Andrea Razum je asistentica na Ekonomskom fakultetu Zagreb, katedri za Marketing te članica Štedopisa.