Financijska pismenost građana je javni interes, a financijsko obrazovanje što prije treba uvesti u osnovne i srednje škole, zaključak je okruglog stola o financijskoj pismenosti Štedopisa i banka.hr održanog u utorak, 24. studenoga u Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu. U sklopu događanja javnosti i novinarima je predstavljen portal Štedopis na kojem će se moći educirati o financijama potpuno besplatno.
U Hrvatskoj, gdje je velik broj odraslih prezadužen, izuzetno je važno educirati mlade o financijama. Stoga je je Štedopis kreirao seriju programa e-učenja „Pametno sa svojim novcem“ od kojih prvi kreće već početkom prosinca. Projekt je pokrenut u suradnji privatnog i javnog sektora i kroz zabavne sadržaje mladima omogućuje da se educiraju o upravljanju novcem. Koliko su ovakvi projekti važni govorilo se na okruglom stolu Otvoreno o novcu.
Sudionici okruglog stola Marijana Ivanov, profesorica Ekonomskog fakulteta; Maja Vehovec, znanstvenica Ekonomskog instituta; Nevenka Lončarić-Jelačić, iz Agencije za odgoj i obrazovanje; Marina Ralašić, predsjednica Štedopisa; Davor Kršuly, country manager Vise Europe te Leo Fel iz Udruge srednjoškolaca Hrvatske složili su se da je financijsko opismenjivanje građana, a naročito mladih, nužno.
„Svrha svih aktivnosti financijske pismenosti je poticati odgovoran odnos građana prema novcu i senzibilizirati hrvatsku javnost o važnosti osiguravanja bolje financijske budućnosti mladih. Moramo ih učiti upravljanju novcem, kako bi im omogućili da kvalitetnije žive“ rekla je Marina Ralašić predsjednica Štedopisa. Štedopis je neprofitna udruga profesora, znanstvenika, novinara, poduzetnika i građana koji vjeruju da znanje mijenja ponašanje te da su financijski pismeni i odgovorni građani važni za budućnost Hrvatska. Udruga je pokrenula portal www.stedopis.hr s namjerom da postane centralno online mjesto za financijsku pismenost u Hrvatskoj.
e-učenje Štedopis nagrađuje pametne
„Pametno sa svojim novcem“ je program e-učenja i kviza znanja na temu osobnih financija namijenjen srednjoškolcima i mladima u kojem će se educirati o osnovnim financijskim pojmovima, a oni najpametniji moći će osvojiti i vrijedne nagrade. E-učenje bit će dostupno na portalu Štedopisa u prvom tjednu prosinca 2015., no već od danas mladi se mogu pripremati za natjecanje i tako osvojiti vrijedne nagrade, rekla je Marina Ralašić te pozvala na edukativne tekstove o upravljanju troškovima i prihodima, bankama i karticama, štednji i ulaganjima koji se objavljuju na portalu.
Da je i privatni sektor izuzetno svjestan potrebe financijskog educiranja građana, potvrđuje uključivanje Vise Europe u projekt Štedopis. Visa Europe, kompanija za tehnologije platnih usluga kojom upravljaju banke članice i drugi pružatelji platnih usluga iz 38 zemalja, izuzetno je aktivna u provođenju projekata financijske pismenosti u svijetu.
„U Rumunjskoj je Visa Europe bila partner u sličnom projektu i ponosni smo što je više od pola milijuna ljudi sudjelovalo u edukaciji. Drago nam je da koristeći svoje poslovne snage možemo mladima dati vještine potrebne za uspjeh u digitalnoj ekonomiji“ rekao je Davor Kršul, country manager Vise Europe.
Koliko smo financijski (ne)pismeni
Ministarstvo financija je koordinator svih aktivnosti u području financijske pismenosti u Hrvatskoj te će do kraja godine objaviti rezultate istraživanje financijske pismenosti građana (18 do 79 godina) prema metodologiji Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD). Rezultati ovog istraživanja omogućit će usporedbu nacionalne razine pismenosti građana s rezultatima istraživanja provedenih u ostalim zemljama i ocjenu uspješnosti budućih edukativnih projekata.
„Na razinu financijske pismenosti ima veliki utjecaj znanje, ali ne manje važan je utjecaj ponašanja, namjera, stavova i uvjerenja“ rekla je Maja Vehovec, znanstvena savjetnica Ekonomskog instituta.
Posljednja financijska kriza i velika razina zaduženosti hrvatskih građana ukazuju na važnost promicanja društvene odgovornosti i razvijanja vještina upravljanja financijama kod svih građana.
„Posebno je važno ova znanja razvijati kod djece i mladih jer oni čine osobito ranjivu skupinu u Hrvatskoj“ rekla je Marijana Ivanov profesorica s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.
No, hrvatsko društvo zasad kroz obrazovni sustav ne poučava mlade o financijskoj pismenosti i odgovornosti.
„Danas postoje i kriptovalute, a mladi ne znaju ni razliku između tekućeg i žiro računa. Suočeni smo s elementarnim neznanjem a svijet je sve sofisticiraniji „ rekao je Leo Fel, dopredsjednik Udruge srednjoškolaca Hrvatske.
Razvoj financijske kompetencije učenika kroz Program međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole predstavila je Nevenka Lončarić-Jelačić iz Agencija za odgoj i obrazovanje.
Održivost i dostupnost financijskog obrazovanja ovise o moći i raznolikosti partnera tijekom pripreme, pokretanja, procjene i ocjene provedbe obrazovanja. Stoga je nužna suradnja javnog i privatnog sektora, financijskih institucija, akademske zajednice, nevladinih organizacija, udruženjima u zajednici i drugim dionicima u Hrvatskoj, zaključak je okruglog stola.
Na kraju su okupljeni pogledali ŠtedopisTV anketu u kojoj se studenti izjašnjavaju o tome kako je „nužno uvesti financijsko obrazovanje već u osnovne škole“.