Članice Štedopisa napisale su prvi udžbenik za učenike srednjih škola o osobnim financijama u Hrvatskoj, a kako bi prije objavljivanja provjerile je li sadržaj primjeren dobi učenika te objašnjava li na jednostavan i razumljiv način pitanja u vezi novca 30. lipnja su u suradnji s Agencijom za znanost i obrazovanje (AZOO) organizirale stručni skup za nastavnike.
Nevenka Lončarić-Jelačić, viša savjetnica iz AZOO-a, zahvalila se nastavnicima koji su se odazvali u iznenađujuće velikom broju i autoricama udžbenika na izuzetnom trudu: prof.dr.sc. Marijani Ivanov, doc.dr.sc. Dajani Barbić i dr.sc. Andrei Razum.
„Mladi se od najranije dobi susreću s novcem, no u školi ih nitko nikada nije učio kako njime odgovorno upravljati, odnosno kako biti financijski pismen potrošač“, rekla je Marina Ralašić, predsjednica Štedopisa te ukratko predstavila koncept udžbenika. Financijsko obrazovanje najbolje je provoditi u školama jer jedino tako mladi imaju jednak pristup sadržajima koji je verificiran od strane nacionalnog sustava za upravljanje obrazovanjem, u ovom slučaju to je AZOO.
„Želimo da udžbenik bude dostupan što većem broju učenika i nastavnika te ga nećemo prodavati već ćemo ga besplatno distribuirati po školama, a sav će sadržaj biti dostupan i online već od ove jeseni na portalu www.stedopis.hr“, naglasila je Ralašić. Pojasnila je kako je izdavanje udžbenika omogućila suradnja Štedopisa i Visa Europe.
Sadržaj udžbenika je usklađen s Programom međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja za srednje škole, međutim fokus je na temama osobnih financija: novac i kako ga koristiti u svakodnevnom životu, odgovorno upravljanje osobnim proračunom, štednja, ulaganja te prava potrošača korisnika financijskih proizvoda i usluga.
Sadržaj je podijeljen u 4 cjeline : Zaštita potrošača (dr.sc. Andrea Razum), Novac (prof.dr.sc. Marijana Ivanov), Financijske institucije i proizvodi (prof.dr.sc. Marijana Ivanov) i Planiranje osobnih financija (dr.sc. Dajana Barbić). Svaka cjelina podijeljena je u 4 nastavne jedinice od jednostavnijih do složenijih tema.
Cilj svih cjelina je da učenici steknu znanja, vještine i stavove potrebne za donošenje ispravnih odluka o osobnim financijama; da razumiju ulogu novca u stvarnom životu, financijske proizvode i usluge, steknu znanje o svojim pravima i obvezama te imaju aktivan odnos prema korištenju financijskih proizvoda i usluga.
Na stručnom skupu je svaka autorica predstavila ključne pojmove i obrazovne ishode te glavne teme svoje nastavne cjeline, nakon čega su ih nastavnici analizirali te predlagali kako poboljšati udžbenik. Zajednički cilj je bio dobiti što kvalitetniji udžbenik kako bi on, nakon odobrenja AZOO-a, mogao ući u što širu nastavnu primjenu.
Cjelodnevna radionica pokazala je da je sadržaj razumljiv i primjeren dobi te da bi, uz više praktičnih i stvarnih primjera, mogao biti dobro prihvaćen od nastavnika i učenika.
Bitna komponenta za uvođenje financijskog obrazovanja u škole je edukacija nastavnika jer su oni ključni u cijelom procesu. Stoga će AZOO i Štedopis od sljedeće školske godine provoditi stručno osposobljavanje nastavnika/trenera koji su spremni dalje educirati nastavnike. Cilj je kaskadnim principom stvoriti mrežu nastavnika/trenera u cijeloj Hrvatskoj tako da svi učenici, i oni u Zagrebu i oni na Lastovu ili u Vukovaru, imaju jednaki pristup financijskom obrazovanju, a time i jednake za bolje financijske odluke.
Prezentacije svih modula možete preuzeti na kraju članka.